Po 109 letech Kašpara napodobil elektrický Phoenix

 

Těch, kteří putovali vzdušným mořem po trase legendárního Kašparova přeletu, byla už celá řada, Štěpánek se ale stal prvním, který se na cestu vydal v elektřinou poháněném letadle. „Zdá se mi to jako zajímavá ukázka toho, co se za těch 109 let změnilo,“ popsal svoji motivaci spolukonstruktér a pilot letounu Phoenix Martin Štěpánek. „Tehdy asi ani nepředpokládali, že by něco takového bylo možné. Upřímně řečeno, před deseti lety bych si to sám nedokázal představit.

Pilot prototypu letadla, které je postavené na základě standardního letounu poháněného spalovacím motorem, se hlásí k odkazu prvního českého aviatika. Svou poutí chce Ing. Janu Kašparovi vzdát hold. Zdůrazňuje přitom, že Phoenix je ryze české letadlo. Kašparův odkaz upomíná i jedna z onboard nabíječek baterií letadla, která nese jméno Jan. Cesta elektrického letadla z Pardubic do Prahy, která se uskutečnila 109 let po prvním aviatikovi, je věnována také nedávno zesnulému předsedovi Sdružení Aviatické pouti Jaroslavu Jandovi. Někdejší vojenský pilot byl velkým propagátorem Jana Kašpara a stál u založení tradice dvoudenní letecké přehlídky v Pardubicích.

Zatímco Jan Kašpar letěl do Prahy přímo z Pardubic a pohyboval se ve výšce kolem osmi set metrů, elektrický Phoenix si za svůj start vybral kunětické letiště. Letěl v menší výšce a vzhledem k současné situaci nezkopíroval trasu úplně věrně. „To tak úplně možné není, protože Jan Kašpar startoval z prostoru, kde je dnes nádraží a podél Labe letěl směrem na pražský Prosek. Tam nás dnes s letadlem nepustí,“ vysvětlil Martin Štěpánek. „Kašpar přistál s Blériotem v Chuchli, kde jsou nyní ohrady s koňmi a příprava přistávací dráhy by tam byla velmi komplikovaná.“ Phoenix proto letěl podél řeky Labe, mírně odbočil kolem Točné a nad Chuchlí, někdejším cílem letu Jana Kašpara, vykroužil tři kola na oslavu dobytí cíle. Následně přistál na letišti Točná. Letecký doprovod zajistil šéf projektu Pure Flight Zdeněk Němec. Oproti letu Jana Kašpara byla cesta elektrického Phoenixe také rychlejší. První český aviatik trasu kolem 120 kilometrů zvládl za dvaadevadesát minut, jeho moderní následovníci spatřili Chuchli za dříve než hodinu od startu.

ΦNIX

Elektrický celokompozitní dolnoplošný dvousedadlový sportovní letoun. Konstrukce vychází z benzínového letadla Phoenix a prvního elektrického letadla Electra.

Energii získává z Li-Ion baterie o kapacitě 35 kWh.

Délka letounu je 6,5 metru, rozpětí křídel 11 nebo 15 metrů. Výkon motoru 60 kW, maximální vzletová hmotnost 600 kg. Cestovní rychlost 160–200 km/h, nejvyšší dosažená rychlost 260 km/h.

 MES3596

 MES3649

 

 

 

Partneři Dne dopravy 2020

2020